lørdag 7. juli 2012

FLYGEFISK MÅ PAKKES INN... ELLERS





Oppskrift
til fire barn og 2 voksne (ja for de voksne må også spise fisk)
800 g laks
6 dl fløte
2 fedd hvitløk
1 chili
1 stor tomat
Noen gønnsaker som du liker


Fremgangsmåte



Jeg elsker ROSA fisk!
Ida går i gang med å kutte opp fileten i mindre biter ca 1x1 cm.
I dag var det flere hjelpere og alle fikk ulike oppgaver.


Vi la to lag folie oppå hverandre før vi presset den ned i en passelig skål.
Da er det lettere å beregne at pakkene blir like store.
Legg en skive med tomat i bunnen så ikke fisken blir svidd når pakkene grilles.
Så er det bare å fylle opp med FISK.



Det passer perfekt med gulrot til fisk og Susanne kutter i rasende fart.
Spis fisk og hold deg frisk.. Haha det rimte



Reddikker er sunt og godt og det er veldig flott


ALLE ingrediensene blandet vi i en stol bolle
som vi sendet rundt slik at alle fikk fylle opp sin foliepakke.


Ikke fyll helt opp for da blir det for kompakt og for lite plass til fløten.


Hvis du har mye fløte i så blir det nesten som 
FISKESUPPE
..og det er jo det beste jeg vet.
Bortsett fra det som jeg spiser på lørdagene
og bortsett fra fiskekaker



FISKESUPPE?? Det vil jeg også lage. Grille fiskesuppe? Morsomt



Bitte litt havsalt gjør seg i pakkene så smaken av fiksken kommer bedre frem.
Saltet kjøper Urdihuset fra en gård i Danmark.
"EKSTRA GODT SALT" sier Cecilie
 mens Janne synes de to guttene på gården er veldig kjekke...
FLAUT altså!


Selv om vi har omtrent det samme i alle pakkene så er det VIKTIG å skrive navnet på slik at rett pakke kommer på rett tallerken. Da er det bare å få alle pakkene på varm grill i  ca 15 min. Det går greit å steke dem i ovnen også, på vinteren for ekempel ;-)




Mens pakkene er på grillen piler vi ut for å å dekke på bordet.
SKYND DERE sier Monica som tar bilder av oss mens vi jobber for harde livet



..og det blir skikkelig fint.
Da er maten klat til å serveres


Litt spennende, flygefisk kan fly
og da er det jo fort gjort at den gjør det hvis jeg åpner opp pakken.
Hmmmm hva gjør jeg?



"Fisk er sunt året rund" Mamma sier det hver gang vi har fiks til middag.
Så da er det vel sånn det er da


Kjempegodt!


Det smaker ekstra godt med varme PITABRØD til.
Og de har vi selvfølgelig laget selv. Vi viser deg hvordan om noen dager.
Pitabrød er det jeg som kan best.. edda bedda edda bedda



Så husk å sjekke bloggen hver uke.
Hilsen SOMMERVIKAENE



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.