torsdag 12. juli 2012

PITABRØD



Dette kan vi!
Bake pitabrød er enkelt og de er veldig gode når de er varme
Ekstra gode når der er VARME


Oppskrift
6dl hvetemel
1dl melk
20-25g smør
25g gjær
1/2ts salt
1-2 egg
2-3dl lunkent vann


Fremgangsmåte
Bland alt det tørre (mel, gjær og salt) og varm melken til ca. kroppstemperatur. Jobb med deigen i ca. 10 minutter, bland ingrediensene godt sammen. Hev deigen i ca. 30-60 minutter. Klapp flate pitabrød og pensle med egg som du har pisket. Etterhev i en time. Stek PITAENE på 200 grader i ca. 10-15 minutter












Deig er jo nesten som lim det!
Litt deilig også når alle fingrene klistrer seg sammen.
Men nå må det av for det kan lett komme deig mange steder.
På stolen kom det litt tror jeg, for i RUMPEN kom det faktisk litt,
og det kom nok fra stolen tror jeg, eller??



Det går an å skrive i melet.. I LOVE..



MAMMA!  
Ida er forelsket for hun skriver I LOVE i melet,
Ida er forelsket, Ida er forelsket lalalalala lalalalala




Det med I LOVE er rett og slett flaut.
 Ida er jo bare 7 år! Men hun er flink til å skrive kun etter ett år på skolen.
Neste sommer kan sikkert jeg skrive også for da er jeg 7 år
Jeg har uansett bakt 4 pitabrød mens de bare har forelsket seg i melet


Rør et egg og pensle på de fine pitabrødene.
Du kan strø noe oppå hvis du vil og gjerne noen korn eller frø.
For det er sunt sier min mor


DE sier alltid at de må bli kalde men hvorfor det egentlig?
Kem er DE egentlig de som sier det?
Går an å få vondt i magen av litt varme?
Og smøret smelter ikke når de er kald!




Pitabrødene kan du bruke på mange måter og
vi viser deg noen denne sommeren.

HUSK! Bli medlem her på bloggen
eller lik Urdihuset på Facebook så blir du oppdatert
når vi legger ut nye saker her på BLOGGEN














REKESMØRBRØD ala 2012!
Kommer her på BLOGGEN til helgen.




Hilsen FERIEVIKARENE







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.