tirsdag 25. desember 2012

FISK & SCAMPI


I dag er det gratinert laks & scampi på menyen.
Når jeg skal lage noe med fisk så velger jeg fine stykker og sjekker at den ferske fiske lukter godt. Fiskekjøtte skal være fast og ha fin farge. Salma ;-)

 
Jeg begynner med å kutte fiske i litt store biter og legger det i en ildfast form sammen med rå scampi uten skall. Scampiene er kuttet på langs fordi da krøller de seg så fint når de steker i ovnen.
 

 
Sunn og god marinade!
Putt alt i store biter oppi blenderen og kjør til det er en fyldig suppe
Ingefær
Chili
Lime
Honning
Hvitløk
Lime
Rapsolje
 

 
Egentlig liker jeg ikke så godt chili men det smaker likevel litt bedre når jeg har laget det selv.
Tar bare litt så det ikke blir så sterkt. LURT!
 
 
Masse marinade på!
Det er kjempegodt faktisk.. og Ida har laget det helt selv med en voksenmaskin.
Min mor sier at alle kjøkken må ha en slik lite blender og stavmikser.
Og jeg sier at da må barna også få bruke den for VI KAN!
 
 
Marte tar hansker på når hun skal smøre marinaden på fisken og på scampiene.
Da får vi litt over alt uten å bli grisete på hendene.
Min mor sier at denne marinaden kan brukes til alt men sikkert ikke på sjokoladekake??
 
 
 
 
I formen bruker vi bakepapir slik at det ikke bitene skal henge seg fast i bunnen.
Og så er det letter å vaske den opp etterpå.
Stek alt i ovnen på 180 grader i 10- 15 minutter.
 
 
De ser god ut når de er ferdig stekt. Da er det fint om vi serverer det i en skål  og det grønne på toppen er frisk koriander. Det blir en god middag med litt salat og ris til. I skålen bak er det vårruller og det får du oppskriften på neste gang. Verdens beste vårruller. Min far sier det er barnearbeid når vi må lage 200 våruller. Men jeg elsker vårruller og det er enkelt å lage dem,
og veldig GØY!
 
 
Det lukter kjempegodt Ida! Kan jeg få litt mer?
 
 
 
 
Lag dette hjemme med ungene dine, de liker det garantert dersom de får være med på kjøkkene og spesielt godt blir det når det er litt maskiner og utstyr som de kan bruke.
 
 
 
Alle bildene i denne serien er tatt av fotograf: Tove Lise Mossestad
Tove Lise bruker blandt annet Urdihuset når hun tar bilder av barn, familier, brudepar og produktfoto

Klærene barna har på seg er fra Pomp De Lux
Benedikte Kristine Hafstad Deisz selger de flotte klærene på hjemmeparty og 4 ganger i året tar hun med seg hele utvalget av til Urdihuset, dato for vårens kolleksjon kommer.
 
 
Lykke til med maten og ungene
Hilsen Janne og Cecilie i Urdihuset
 
 
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.